De Peugeot 205 Rallye wordt aangedreven door een 1.294cc 103pk sterke 4-cilinder motor. Het was niet de motor die de headlines haalde, maar Peugeot’s ingenieuze aanpak om een betere performance te behalen zonder extra pk’s toe te voegen.
Tussen 1988 en 1992 besloot Peugeot een goedkopere GT te bouwen die zou kunnen meedoen met de sub 1300cc Rally’s. Peugeot nam de basis 1100cc motor en bracht deze tot de 1.294cc motor die een 103-tal pk genereerde bij 6300 toeren.
De ‘Blanc Meije’ lak werd herspoten door de vorige eigenaar en wordt door de huidige eigenaar als ‘uitstekend’ beschreven. Er is amper tot geen steenslag te bespeuren. De 205 werd op de brug gezet waar er zelfs op de gevoelige plekken geen roest werd ontdekt.
Het interieur werd door Peugeot zo goed als gestript om het massa ledig gewicht van 790 kg te kunnen bekomen - een vermindering van 85kg tov de 1.9 GTI. De zetelbekleding bij Rallye’s vormt vaak een heikel punt. Met name de flanken zijn vrij broos en kunnen makkelijk gaten vertonen bij onzorgvuldig gebruik. Het herovertrekken van zetels met originele Rallye-bekleding loopt makkelijk op tot € 2.000 en daarom wordt dikwijls voor de goedkopere GTI-bekleding geopteerd. Bij dit exemplaar daarentegen zijn de originele stoffen zetels met de kenmerkende rode vloermatten in bijna nieuwstaat. Het eenvoudige dashboard is nog volledig functioneel en ook het handschoenenkastje sluit mooi toe.
De verkoper laat ons weten dat de motor origineel is en steeds goed onderhouden werd. De koudstart lijkt dit te bevestigen en ook de Devil uitlaat klinkt zoals deze hoort te klinken. De verkoper is nog in het bezit van alle herstellingswerken en onderhoudsfacturen sinds 2016. Het guitige karakter van de auto is na al die jaren nog niet afgenomen.
De originele witte velgen zijn nog knap bewaard en ook de banden verkeren volgens de verkoper in een ‘uitstekende’ staat. De fabricagedatum staat er op. Zelfs de zwarte Peugeot doppen lijken in een nieuwstaat te verkeren.
De 205 Rallye heeft in zijn 31 jaar slechts 2 eigenaars gekend waarvan de huidige eigenaar er 7 jaar mee heeft gereden. De verkoper heeft de auto altijd bij Peugeot Vandendriesch & Cie laten onderhouden. De auto is voor het laatst in 2014 gekeurd en moet dit jaar terug naar de keuring.
De laatste onderhoudsbeurten zijn de volgende
De auto is momenteel ingeschreven als oldtimer en geniet dus van de forfaitaire jaarlijkse verkeersbelasting € 37,90 (belasting anno 2019). Er komt een 2012 Carpass bij die 65.736km garandeert. Het chassisnummer werd door een officiële mandataris van Peugeot opnieuw ingeklopt. Er komt een zeer volledig onderhoudsboekje bij, een gelijkvormigheidsattest, het inschrijvingsbewijs, en een reservesleutel.
Vragen, opmerkingen, succeswensen?